Ztraceni v Arktidě
Cíl: zvládnout konfliktní situaci v kontaktu se členy různých kultur,
adaptovat se na vzniklé podmínky, komunikovat; zaměření na cíl a řešení
problému.
Klíčové kompetence: behaviorální kompetence interkulturní komuni–
kace, zvládnutí konfliktů, vyjednávání, týmová spolupráce; afektivní kom–
petence rozvoj adaptability a senzitivity v komunikaci, zvládnutí emoční–
ho tlaku.
Cílová skupina: skupinově, 5–20 účastníků; interkulturní skupina.
Čas: 60–90 minut podle počtu účastníků a hloubky, do níž chceme
zajít.
Pomůcky: (volitelně) lístky papíru se zapsanými předměty, rolemi
účastníků.
Postup: Účastníkům je zprostředkováno následující zadání:
Jste členy mezinárodní expedice, která má za úkol mapovat odlehlé
oblasti severního Grónska. Vy jste prováděli venku různá měření, když ná–
hle udeřila bouře s následným oteplením, v této oblasti zcela netypickým.
Bouři se vám podařilo přečkat v různých provizorních úkrytech. Po návra–
tu na základnu jste zjistili, že se celý tábor jednoduše propadl do obrovské
ledové trhliny. Několik členů vaší expedice je nezvěstných, zdá se, že jste
měli štěstí prozatím. (Volitelně: máte u sebe věci, které si vylosujete na
těchto papírcích. Jakou roli jste v expedici zastávali, se dozvíte, až rozbalí–
te tento lístek.) Máte teď třicet minut na to, abyste dali dohromady plán va–
šeho dalšího chování.
Po uplynutí daného limitu následuje vyhodnocení a sdílení zkušeností.
Pokud chceme hru učinit zajímavější, můžeme rozdat papírky s rolemi
účastníků a předměty, které po katastrofě zůstaly (složené, aby se nedaly
dopředu číst).
Vyhodnocení, otázky (diskuse):
Jaký máte celkový dojem z techniky? Lektor se snaží, aby v účastnících
nezůstaly nesdělené negativní emoce.
Které chování ostatních bylo pro mě neobvyklé, co mě překvapilo?
Jak je chování „účastníků expedice“ ovlivněno postoji a hodnotami kul–
tur, z nichž pocházejí?
204
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>